اقتصاد کشاورزی 41 ص

دسته بندي : انسانی » اقتصاد
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 33 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏فلسفیان و ترکمانی (1382) به منظور تعیین الگوی کشت ترکیب بهینه فعالیت های زراعی و باغی در شهرستان مرند از مدل های موتاد و موتاد هدف استفاده نمودند.
‏محصولات مورد مطالعه شامل گندم، جو، آفتابگردان، گوجه فرنگی، سیب درجه‏ 1، سیب درجه 2، هلو، زردآلو و آلو می باشد که برای هفت سال انجام شده است.
‏اهداف تحقیق آنان عبارتند از:
‏بررسی اثر ریسک بر الگوی کشت کشاورزان
‏تعیین الگوی بهینه کشت با در نظر گرفتن ریسک درآمدی بهره برداران
‏مقایسۀ الگوی کشت فعلی با الگوی بهینه کشت با و بدون در نظر گرفتن ریسک ابتدا روش موتاد و تارگت موتاد اعمال شده سپس جهت دخالت دادن فعالیت های باغی به مسأله تنزیل و ارزش زمانی پول توجه شده است. ‏داده ها با به کارگیری روش نمونه گیری و انتخاب بهره برداران نمونه و با استفاده از آمارهای ثبت شده مدیریت کشاورزی شهرستان مرند و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به دست آمده است
‏مقایسه نتایج حاصل از موتاد، تارگت موتاد و برنامه ریزی خطی ساده نشان داد که:
‏افزایش درآمد مورد انتظاری در مدل موتاد (با افزایش حداقل ریسک) موجب می گردد که الگوی کشت به سمت کشت هلو، سیب و زردآلو هدایت گردد از طرف دیگر با افزایش سطح درآمد هدف در مدل موتاد هدف، سطح زیر کشت آفتابگردان و گوجه فرنگی کاهش یافته ولی سطح زیر کشت سیب و هلو افزایش یافته است. تحلیل نتایج نشان می دهد که محصول هلو دارای بالاترین سطح ریسک می باشد‏.
‏در نهایت نتایج هر سه الگو نشان داد که تحت شرایط بالاترین ریسک درآمدی نتایج یکسانی از هر 3 الگو حاصل می گردد.
‏کهنسال و محمدیان (1386)‏ در مطالعه خود ضمن تحلیل نظریه مدل برنامه ریزی آرمانی فازی، کاربرد آن را بهینه سازی الگوی کشت مزرعه دانشگاه فردوسی نشان دادند.
‏داده های مورد استفاده در این مطالعه مربوطه به سال 85-1384 مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد و نرم افزار مورد استفاده Win Qsb‏ می باشد.
‏2
‏اهداف مختلف مدیر واحد زراعی در این مطالعه به صورت زیر در نظر گرفته شده است شامل:
‏حداکثر کردن بازده برنامه ای
‏حداقل کردن هزینه های جاری تولید و حداکثر کردن اشتغال
‏حداقل کردن استفاده از کودهای شیمیایی از ته و فسفاته و به کارگیری ماشین آلات
‏حداکثر کردن اهداف تولیدی
‏محدودیت ها هم شامل محدودیت زمین، آب و محدودیت آخر مربوط به حداکثر تغییر در الگوی کشت موجود است که حداکثر به اندازۀ 30% می تواند تغییر کند.
‏در مدل طراحی شده با در نظر گرفتن مجموعه ای از اهداف اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی سعی در بهینه سازی الگوی کشت در مزرعه مورد نظر با استفاده از مدل برنامه ریزی آرمانی فازی شده است.
‏نتایج حاکی از آن نشان می دهد که با ایجاد انعطاف در ضرایب مدل که ناشی از بی دقتی در اطلاعات است با نگرش و تفکر فازی، این بی دقتی ته حد زیادی برطرف می شود و شرایط الگوی کشت به طور نسبی بهبود می یابد و از منابع و داده ها به نحو مطلوب تری استفاده می شود.
‏ ‏محمودی و صبوحی (1386) در مطالعه خود به بررسی تأثیر ریسک بر انتخاب الگوی کشت بهینه محصولات زراعی روستای جابان شهرستان دماوند پرداختند.
‏با توجه به اینکه نوسانات قیمت محصول و نهاده ها (ریسک قیمتی) و نوسانات‏ مربوط به ‏عملکرد ‏(ریسک عملکرد) همگی به درآمد منتقل می شود در این مطالعه نوسانات درآمد به عنوان شاخص ریسک در نظر گرفته شد.
‏داده های مربوط به هزینه و درآمد با استفاده از اطلاعاتی که سالانه توسط جهاد کشاورزی منطقه تدوین می شود تهیه شده است.
‏محصولات مورد بررسی گندم آبی، جو آبی، سیب زمینی، خیار و لوبیا می باشد.
‏هزینه تولید در زیر بخش زراعت به طور کلی شامل هزینه تأمین‏ نهاد های مصرفی، هزینه سالانه ماشین آلات و هزینه نیروی کار می باشد که در مراحل مختلف کشت محصول شامل کاشت، داشت و برداشت تأمین می شود.
‏4
‏ضمناً ‏نهادهای مصرفی شامل بذر، انواع سم، انواع کود شیمیایی (شامل کود فسفات، کود اوره، کود میکرو و کود پتاس)، کودهای دامی و سایر ملزومات مصرفی مانند کیسه پلاستیکی، گونی و جعبه می باشد.
‏در تحقیق فوق الگوی بهینه کشت منطقه در دو حالت مورد بررسی قرار گرفته است:
‏در حالت اول با استفاده از تکنیک برنامه ریزی خطی (Linear programming‏) و در حالت دوم با منظور کردن ریسک مربوط به درآمد که خود، ریسک عملکرد و ریسک قیمت را تحت پوشش قرار می دهد و استفاده از مدل برنامه ریزی درجه دوم (Quadratic programing‏) الگوی بهینه کشت تخمین زده شده است و از نرم افزار QSB‏ استفاده شده است.
‏تابع ‏هدف در بر گیرنده سود ناخالص هر یک از فعالیت های فوق می باشد که حداکثر کردن آن هدف اصلی می باشد.
‏محدودیت ها شامل:
‏محدودیت زمین آبی
‏محدودیت آب
‏محدودیت حداکثر سطح زیر کشت
‏محدودیت سرمایه عملیاتی
‏محدودیت نیروی کار
‏محدودیت خود مصرفی
‏نتایج حاکی از آن است که الگوی کشت بهینه مزرعه نسبت به تغییرات ریسک واکنش نشان می دهد این مسأله به ویژه در مورد محصولات لوبیا و سیب زمینی در کشت بهاره قابل مشاهده است ولی ترجیحات ریسک زارعین در الگوی کشت گندم تأثیر قابل ملاحظه ای ندارد در سطوح پایین تر درآمد، کشاورزان بیشتر به کشت سیب زمینی که در سالهای اخیر وضعیت بازار مناسبی داشته ‏تمایل دارند این حاکی از عدم توجه به سودآوری بالای کشت لوبیا به دلیل پر ریسک بودن محصول است در حالی که می توان با توسعه کشت ارقام پر محصول سیب زمینی از قبیل آگریا، که هم اکنون در برخی دهستان های منطقه کشت می شود درآمد مورد انتظار مطلوب را با صرف هزینه کمتر به دست آورد ضمن آنکه با اتخاذ تعمیرات مناسب از قبیل جلو انداختن تاریخ کشت لوبیا در صورت امکان از ضایعات محصول در دورۀ برداشت و خرمن کوبی جلوگیری
‏4
‏نموده و بخشی از هزینه صرفه جویی شده در کشت سیب زمینی را به کشت لوبیا اختصاص داد.
‏همچنین با توجه به نتایج بدست آمده با بررسی شرایط اقلیمی و دسترسی به بازار منطقه به نظر می رسد به طور کلی بهتر است کشت محصولات جالیزی به ویژه خیار که هزینه نهاده ای بسیاری را در پی دارد کاهش یافته و با در نظر گرفتن ملاحظات مربوط به عرضه و تقاضا، به سمت کشت سایر محصولات از قبیل لوبیا چیتی و به ویژه سیب زمینی که در سالهای اخیر بازار خوبی را در اختیار داشته هدایت شود.
‏همچنین بهتر است با توجه به بارندگی های منطقه در فصل سرد کشت گندم به سمت کشت دیم هدایت شده و با اتخاذ شیوه های مناسب ذخیره سازی، از آب صرفه جویی شده در فصل گرم و کشت بهاره جهت افزایش عملکرد محصول و رفع محدودیت آب استفاده کرد.
‏حسن شاهی (1385) با توجه به تأثیر ریسک ناشی از عوامل جوی و اقتصادی بر تصمیم گیری های زراعی در تعیین الگوی کشت در ارسنجان که باعث کاهش 45 درصدی کارایی کشاورزان شده است. در مطالعه خود با استفاده از روش موتاد ‏–‏ پیشرفته و موتاد ‏–‏ هدف، الگوی زراعی توأم با ریسک را برای منطقه مذکور ارائه نموده است.
‏داده های این تحقیق مربوط به بخش کشاورزی و دورۀ مورد مطالعه 6 سال از سال 1378 تا 1383 و منطقه مورد بررسی شهرستان ارسنجان می باشد.
‏نتایج تحقیقات انجام شده در شهرستان ارسنجان حاکی از ریسک گریز بودن زمین داران بزرگ و ریسک پذیر بودن کشاورزان خرده پاست.
‏روش تحقیق، حداکثر کردن سود شرایط مخاطره است.
‏محدودیت ها شامل:
‏محدودیت زمین (هکتار)
‏محدودیت نیروی کار (نفر- ساعت)
‏محدودیت کود (کیلوگرم)
‏محدودیت تراکتور(ساعت)

 
دسته بندی: انسانی » اقتصاد

تعداد مشاهده: 3497 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 33

حجم فایل:29 کیلوبایت

 قیمت: 10,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل


اقتصاد کشاورزی 41 ص

اقتصاد کشاورزی 41 ص - ‏1 ‏فلسفیان و ترکمانی (1382) به منظور تعیین الگوی کشت ترکیب بهینه فعالیت های زراعی و باغی در شهرستان مرند از مدل های موتاد...

قیمت : 10,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

نقش صادرات در اقتصاد ایران با تاکید بر الگوی بخش کشاورزی 16 ص

نقش صادرات در اقتصاد ایران با تاکید بر الگوی بخش کشاورزی 16 ص - ‏1 ‏نابع ‏عنوان ‏ ‏ صفحه ‏نقش صادرات در اقتصاد ایران با تاکید بر الگوی بخش کشاور...

قیمت : 10,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

رشد اقتصادی در کشاورزی

رشد اقتصادی در کشاورزی - ‏(3-1) عوامل مؤثر بر توزيع درآمد ‏الف) عوامل اقتصادي موثر بر توزيع درآمد ‏رشد توليد ناخالص داخلي ‏تركيب و ساختار بازار ...

قیمت : 10,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

بررسی روش های اقتصادی کاهش ضایعات محصولات کشاورزی

بررسی روش های اقتصادی کاهش ضایعات محصولات کشاورزی - 1 1 1 1...

قیمت : 10,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

بررسی روش های اقتصادی کاهش ضایعات محصولات کشاورزی

بررسی روش های اقتصادی کاهش ضایعات محصولات کشاورزی - 1 1 1 1...

قیمت : 10,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

کاربرد کامپیوتر در اقتصاد کشاورزی

کاربرد کامپیوتر در اقتصاد کشاورزی - بنام خدا 1 کاربرد کامپیوتر در اقتصاد کشاورزی 2     آشنايي با نرم‌افزار اقتصادسنجي EViews 3 اين نرم‌...

قیمت : 7,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

روشهای تحقیق در اقتصاد کشاورزی

روشهای تحقیق در اقتصاد کشاورزی - روشهای تحقیق در اقتصاد کشاورزی رشته: مهندسی اقتصاد کشاورزی 2 واحد درسی مقطع کارشناسی فصل اول: پرسش آغازين ...

قیمت : 7,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل